Skip to content

TILL DIG, DIN LILLA RASIST

04 oktober 2010

Vad i hela jävla världen är det som får dig att tro att du själv på något sätt är bättre än någon annan? Vad ser du för skillnad mellan människa och människa?

Jag ser i alla fall skillnad. En jävligt tydlig skillnad också. Och den skillnaden är att du, som tycker att du sitter högre än någon annan. Spelar ingen roll vem. Oavsett om det är en Norrman, Polack, Arab, Finländare, Amerikan, Kines eller Svensk. Men det som lyser om dig är total osäkerhet i dig själv. En sådan jävla osäkerhet som tvingar dig att försöka hitta någon som är sämre. Eftersom att du inte lyckas med det skapar du en bild av en person, en folkgrupp, som enligt dig är sämre. Som beter sig sämre. Som har sämre villkor och rättigheter. Människor, som enligt dig är lägre rankade än dig själv.

Förmodligen så kallar du dina åsikter för ”ansvarsfull invandringspolitik”. Det du gör är att du förpackar en bajskorv i ett finare omslagspapper för att försöka få folk att köpa det. ”Jag är inte rasist, jag vill bara minska på invandringen”. Det du själv visst inte fattar är att det måste ligga någonting bakom dom där ordet. ”Jag vill minska på invandringen”. Varför? Är det för att invandringen sedan start berikat vårt land med kunskaper och erfarenheter. Kanske för att vi har invandringen att tacka för den fina välfärden och levnadsstandarden vi har.

Egentligen så börjar väl den här debatten vara ganska så kall nu men jag har sedan starten velat lägga mitt strå i stacken och säga vad jag tycker. Jag gillar olika. Och det är bara att konstatera att alla är olika. Vi har olika åsikter, tankar och drömmar. Vi har olika ögonfärg och hårfärg. Vi har olika kulturer och traditioner. Vi lever inte likadana liv.

Men oavsett alla olikheter kommer vi alltid att vara lika – människor.

No comments yet

Kommentera

