Skip to content

PEPPAR vs. AROMAT

16 april 2009

286px-mononatrium-l-glutamatsvg

Jag måste säga att min blogg är jävligt kryddig. Mitt förra inlägg handlade om min passion för peppar. Förlåt Linnéa. Men jag måste skriva ett hatinlägg om aromat.

Jovisst denna söta kycklinggula kryddblanding är ju helt god. Jag gillar dock inte knorr’s aromat. Den är för GLUTAMATIG. Och på tal om det. Natriumglutamat. Det låter lite läskigt va? Jofan det tycker jag med. Kanske också för att natriumglutamat kan vara beroendeframkallande. Och jag hälsorisker som diskuterats sedan 1980 talet är många. Inget har bevisats men jag tänkte ändå samla en liten fené lista:

Allergiska besvär, huvudvärk, svettningar, halsbränna, tryck över bröstet, illamående, fosterskador, vredesutbrott, epileptiska anfall, astmaanfall, djupa depressioner, tillväxtproblem, försenad tillväxt, hormonstörningar, leverskador, nervskador, försämrad syn, hjärnskador och cancer.

Men som med all forskning vet man inte vad man ska tro på. Men jag tror på peppar!

2 kommentarer leave one →
  1. LNA permalink
    17 april 2009 16:48

    jag tycker ändå om aromat!

  2. Disa permalink
    20 april 2009 21:37

    HHAHAHAAH ! asså varje gång jag går in på din blogg får jag skratta,perfket! 😀

Kommentera

